Maak je directe instructie expliciet!

directeinstructieInmiddels kent iedere leerkracht wel de voordelen van directe instructie.
EDI (expliciete directe instructie) betekent dat je als leerkracht weet hoe je instructie geeft, wanneer je bepaalde technieken gebruikt, waarom je dit doet en wat het effect ervan is op de ontwikkeling van je leerlingen. Je bent je er dus steeds van bewust wat je doet, waarom je het doet en waarom je het op dat specifieke moment doet. Toch is er een verschil tussen weten en doen. Maar al te snel gaan we over op de automatische piloot en vergeten we soms essentiële onderdelen. Om je weer even in de “Oh ja”stand te krijgen herhaal ik ze hier nog even:

Onderdelen van een EDI-les
benoemen van het lesdoel
activeren van voorkennis
onderwijzen van het concept
onderwijzen van de vaardigheid
belang van de les
begeleide inoefening
lesafsluiting
zelfstandige verwerking
verlengde instructie

Tijdens de EDI-les gebruik je de volgende technieken:
Je controleert het begrip
Je legt uit
Je doet voor
Je denkt hardop (modellen)

En als je dan volgens deze stappen te werk gaat, dan geef ik je nog een tip: koppel het lesdoel altijd aan het grotere geheel. Waar ben je de komende periode mee bezig en hoe past dit lesdoel daarbij. Leren binnen een geheel is altijd makkelijker omdat leerlingen hun kennis dan ergens aan kunnen koppelen en weten waar ze naar toe werken.

Een mooi boek over EDI is: Expliciete Directe Instructie, door John Hollingsworth en Silvia Ybarra. Uitgegeven door Pica. www.uitgeverijpica.nl

 

 

(1666)

This entry was posted in Blog and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *