Begrijpend lezen is Geen vak!

lezenStaat begrijpend lezen ook bij jullie op het rooster? 2 x Per week een half uur of 1 x per week 45 minuten tot een uur?

Goede schoolresultaten
We weten allemaal dat goede schoolresultaten samengaan met goed begrijpend kunnen lezen. We mogen dus gerust stellen dat begrijpend lezen de basis is van de belangrijke vaardigheden leren leren en leren studeren. En als iets de basis vormt voor verder succes, dan kan je dat niet goed vormgeven met een uurtje per week, lijkt mij.

Begin bij luisteren
Begrijpend lezen wil zeggen dat je in ieder geval kunt lezen. Dat leren de meeste kinderen vanaf een jaar of 6. Voor die tijd kan je als leerkracht al zoveel doen om de basis goed te krijgen. Dat doe je door luister-activiteiten waarbij je zelf het goede voorbeeld geeft door hardop vragen te stellen (bijvoorbeeld vragen uit de categorie van Bloom: vragen die beroep doen op herinneren, begrijpen en toepassen en vragen die beroep doen op analyseren, evalueren en cre√ęren) en hardop je eigen denkproces uit te spreken.

Woordenschat en kennis van de wereld om je heen
Hoe meer woorden een kind kent, hoe makkelijker het wordt om nieuwe woorden te leren en te koppelen aan al bestaande verbanden. Een zo’n groot mogelijke actieve en passieve woordenschat is enorm belangrijk en geeft je ook meer grip op de wereld om je heen. En hoe meer je begrijpt van de wereld om je heen, hoe groter weer je woordenschat. Dat is een prachtige wisselwerking ūüôā

Spelen met woorden en zinnen
Als kinderen leren ¬†spelen met woorden en zinnen, gaan ze beter luisteren en beter teksten begrijpen. Rijmen, woordspelletjes en spelenderwijs oefenen met taalgrapjes en omdraaien is leuk om te doen. “De hond blaft naar Sem”, betekent heel wat anders dan “Sem blaft naar de hond”.

Technisch lezen
Kunnen lezen (technisch) is uiteraard een voorwaarde om ook begrijpend te kunnen lezen. Maar de mate waarin dat vlot gaat zegt niets over tekstbegrip. Kijk maar naar al het bovenstaande. Dat is van grotere invloed dan de mate waarin een kind vlot kan lezen.

Leesstrategie√ęn
We proberen kinderen strategie√ęn te leren om meer grip te krijgen op de tekst. Een ding is zeker: kinderen hebben het nodig om van de leerkracht te horen hoe zij -hardop denkend- de tekst gaat bekijken en verwerken. Actieve en kleurrijke technieken met als basis ¬†Close Reading -waarin een tekst minimaal drie keer wordt gelezen en behandeld- komt een volgende keer aan de orde.

Schoolbasis
Al met al is begrijpend lezen de basis van al ons onderwijs, welk onderwijsconcept je ook aanhangt. Het Model Begrijpend Lezen dat Onderwijstechnieken heeft ontwikkeld kan een goed hulpmiddel zijn voor scholen en leerkrachten om een sterke doorgaande lijn te vormen waarin kinderen werkelijk leren leren en waarin begrijpend lezen geen vak meer is, maar een totaalaanpak als de basis voor schoolsucces!

Model Begrijpend Lezen
Model BL (2)Voor meer informatie kan je altijd contact opnemen via het contactformulier op de website. Je reactie kan je hieronder plaatsen.

(3422)

This entry was posted in Blog and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *