Ik maakte het vorige maand weer mee. Twee juffen hebben samen een kleutergroep van 20 kinderen. 5 meisjes en 15 jongens. De juffen riepen mijn hulp in, omdat vooral de jongens zo onrustig waren, in de kring de hele tijd op elkaar reageerden. Ze vroegen zich af of er wellicht kinderen verder onderzocht moesten worden en of ze zelf dingen anders konden doen.
Ik ben niet zo voor onderzoeken. Wat er ook uit komt, het ” probleem” is daar niet mee opgelost. Meestal verandert er al heel veel als de leerkracht(en) zelf wat aanpassingen maken. Ook hier was dat het geval, In overleg hebben we een aantal procedures aangepast in het klassenmanagement en gekeken naar het anders handelen van de juffen.
Hier de tips. Wellicht heb je er zelf wat aan, of kan je er een collega mee verder helpen.
- Geef kinderen een vaste plek in de rij, in de kring en in de klas.
- Maak afspraken duidelijk via pictogrammen en herhaal regelmatig.
- Laat een grote kring nooit langer duren dan 20 minuten. In een gemiddelde vergadering kunnen de meeste volwassenen zich al niet zolang concentreren zonder dat ze kletsen met de buren of met hun smartphone gaan spelen 🙂
- Zorg ervoor dat -voordat je met de kinderen naar de gym gaat -of naar buiten- de werkjes al gekozen zijn en de stoeltjes weer bij de tafels staan. Wanneer ze weer binnenkomen, kunnen ze meteen aan de slag.
- Jassen halen, fruit halen zoveel mogelijk per groepje, niet allemaal tegelijk.
- Fruit eten aan tafel
- Kinderen die je vaker moet corrigeren, bij je in de buurt zetten, zodat je ze makkelijk even kunt aanraken of hun blik kunt vangen.
- Als een kind iets doet wat echt niet kan, dan zeg je op ooghoogte heel duidelijk ” nee, dat wil ik niet hebben want…….” en daarna ” Ik wil dat je ……..doet”. Het kind weet nu dat je het getoonde gedrag afkeurt en weet ook wat het wel moet doen. Als hij dat ook doet, prijs je hem de hemel in 🙂 Als hij het gewenste gedrag niet laat zien, maar wel ophoudt met het ongewenste gedrag, dan negeer je hem even.
- Stel geen vragen als een kind geen keuze heeft!
- Als een kind wel wat te kiezen heeft, beperk het dan tot maximaal twee opties. Of het een, of het ander. Dat betekent dat het kind hoe dan ook altijd een positieve bevestiging van de leerkracht krijgt als hij een keuze heeft gemaakt.
- Kinderen zijn kinderen. Ze zitten je niet opzettelijk dwars! Als je je ergert, bedenk dan dat het vooral je eigen onvermogen is op dat moment wat maakt dat je je ergert.
- Als een kind echt totaal onhandelbaar is, roep dan rustig even de hulp van een collega (stuur een ander kind). Samen weet je weer en kan er meer.
Mocht je nog meer goede tips hebben, dan hou ik me aanbevolen!. Je kan ze mailen of hieronder delen!
Goeie herkenbare tips ! Wat ik zelf heb geleerd, door ervaring, is dat als je verwoord wat je wilt je meer gewenst en dus doelgericht gedrag bereikt dat je direct kunt bekrachtigen door te belonen. Vaak volgen er dan automatisch meerdere kinderen. Laat ook kinderen herhalen wat jij graag wilt en leg het hen uit waarom, dan snappen ze ook waarom het voor jou en de groep belangrijk is om je aan de regels te houden. Dat komt ten goede aan de sfeer en de positiviteit; want er is dan minder ongewenst gedrag. Daarbij vind ik dat je dan soms… Lees verder »
Altijd duidelijk zijn is inderdaad een prima tip. En dat bewegen….tja, als je meer blogs hier hebt gelezen dan weet je dat ik daar absoluut voorstander van ben (ook voor oudere kinderen overigens).