Het blijft voor veel kinderen moeilijk: begrijpend lezen. En het is zo belangrijk. Niet vanwege die cito-toets (hoewel je daar natuurlijk ook leuke resultaten wilt halen). Wel omdat goed weten wat er staat ervoor zorgt dat je makkelijker kennis tot je kunt nemen, beter verbanden leert ontdekken en hoofdzaken van bijzaken leert onderscheiden. Bij de analyses van toetsen is vaak een duidelijk verband te zien tussen de resultaten bij begrijpend lezen en bij rekenen.
Veel scholen worstelen met de aanpak voor begrijpend lezen. Welke methode werkt het best?
Eerlijk gezegd heeft het niets met de “juiste” methode te maken (hoewel het altijd prettig is te werken met een methode die alle kerndoelen dekt) maar alles met de juiste aanpak. En die bepaal jij als leerkracht!
Begrijpend lezen is ook begrijpend kijken, begrijpend luisteren, en de juiste vragen leren stellen. Je kunt er een gewoonte van maken om bij verschillende vakken (waaronder WO en rekenen) op zoek te gaan naar strategieën, verbanden en onbekende woorden. Als je dat in spelvorm doet, maak je het voor je leerlingen ook extra aantrekkelijk om op zoek te gaan. Maak teams en een ” scorebord” met betrekking tot de onderdelen begrijpend lezen die je in een bepaalde periode aan bod wil laten komen. Laat ook aan ouders weten dat je op deze manier aandacht besteedt aan begrijpend lezen. De woorden die de klas op deze manier leert kun je wekelijks laten zien op de klasmuren, via het digibord of op placemats die je op de tafels plakt (bijvoorbeeld via een insteekhoes of door het te lamineren).
Zo zorg je ervoor dat begrijpend lezen een automatisme wordt en niet iets dat op het rooster staat. Reken maar dat je veel betere resultaten gaat zien!
Het blijft voor veel leerkrachten moeilijk: begrijpend lezen. Als ik op verschillende scholen kijk hoe bijvoorbeeld de methode “Nieuwsbegrip “wordt gebruikt dan zie ik tal van verbeterpunten. Op de school waar ik vorig jaar een adviserende rol had, zag ik (en niet alleen op deze school) dat leerkrachten het filmpje lieten zien en vervolgens de werkbladen uitdeelden. Er was geen kennis genomen van de wijze waarop Nieuwsbegrip aangeboden zou moeten worden (er staat een schat aan informatie op de site en zelfs filmpjes met voorbeeldlessen). Alle mogelijkheden die via een individueel programma aan worden geboden in het XL pakket worden… Lees verder »
Dank voor je reactie Sjoerd!
Hoi,
Zou u misschien de spelvorm wat specifieker willen uitleggen? Het spreekt mij wel aan maar wil het dan wel goed aanbieden.
Hoi Lucine, Je kan weinig fout doen als je een spelvorm bedenkt. Het gaat erom dat kinderen intensief bezig zijn met bijvoorbeeld woordenschat. Voorbeeld: verdeel de klas in groepen. Geef elke groep een aantal woorden die bijvoorbeeld de komende tijd aan de orde gaan komen bij wereldoriëntatie. Geef ze de opdracht uit te zoeken wat deze woorden betekenen en zorg dat ze dit ook goed kunnen uitleggen. (pas als je het kan uitleggen heb je het ook echt begrepen 🙂 De groep die als eerste alle woorden goed snapt en kan uitleggen is de winnaar. Zo kan je natuurlijk veel… Lees verder »