De creatieve pauze
Blijf bij de les Maak jij al bewust gebruik van creatieve pauzes als je met je leerlingen aan het werk bent? In een van de
Blijf bij de les Maak jij al bewust gebruik van creatieve pauzes als je met je leerlingen aan het werk bent? In een van de
Een wat langer verhaal over een dementerende Sint. Voor kinderen van 6 tot 96. Sint is de weg kwijt Zoals je weet woont
Dit voorjaar zou ik met mijn paard een lange trektocht gaan houden…een paar maanden weg, richting zuid-Frankrijk en -wie weet- Spanje. Planmatig als ik ben
Vandaag was ik in groep 4 op bezoek. Het ging over onder andere de woorden wolk, wolf en melk. De juf vroeg de kinderen of
Uitdaging Ze had alles al geprobeerd. In gesprek gaan, waarschuwen, straffen. Het leverde gewoon onvoldoende op. Met een aantal kinderen in de groep lukte het
Ik weet het. Een wat vreemde titel. En toch kan het. Terecht is er veel aandacht voor veiligheid op school (en elders) en voor
Regelmatig vraag ik leerkrachten wat hun ambitie en hun motivatie is om in het onderwijs te werken. Waarom ze elke dag naar school toe gaan
Balans Als je leerkrachten vraagt wat zij nu eigenlijk het belangrijkste vinden voor hun leerlingen, dan is het antwoord meestal: “dat het lekker in z’n
School is weer begonnen. Iedere leerkracht is weer hard aan het werk om kinderen te leren rekenen, lezen en spellen. En hopelijk ook ruimtelijk werken,
Ik hoor je denken, “het is toch eerst denken en dan doen”? Dat is wat we vaak te horen krijgen en vaak ook zelf zeggen
Terug naar onze kerntaak Onlangs liet het programma De Monitor duidelijk zien dat leerkrachten in het onderwijs overbelast zijn. Zelf zie ik ook steeds vaker
Begrijpend lezen is geen vak. Dat schreef ik de vorige keer. Begrijpend lezen (en luisteren) kan en moet je eigenlijk altijd doen! Het is een
Staat begrijpend lezen ook bij jullie op het rooster? 2 x Per week een half uur of 1 x per week 45 minuten tot een
December. Een extra drukke maand in het (basis)onderwijs. Want bovenop het toch al volle schema van leerkrachten komen nog wat extra taken: Sint en Kerst.
Kleuters met een goed ontwikkelende taal-denkvaardigheid hebben meer kans op schoolsucces dan minder taal-denkvaardige leeftijdsgenoten. De interactiekwaliteiten van de juf of ouder zijn daarom van
Onze overheid stimuleert (basis)scholen om na te denken over talentontwikkeling bij onze leerlingen. Ook moeten scholen ervoor zorgen dat al onze leerlingen voldoende vaardigheden hebben
Op de school waar ik nu interim-directeur ben, is een leerlingenraad actief. Ik heb hen eens voorgelegd wat hieronder door andere leerlingen wordt beschreven in
Niemand heeft leren lopen zonder te vallen en weer op te staan. En als we iets hebben gedaan dat niet zo handig was (lees:
Eindelijk is het zover! In de inspectiebezoeken nieuwe stijl worden eindelijk ook onze leerlingen betrokken. Zij mogen aangeven hoe zij hun school ervaren. Wat ze
Regelmatig kom ik als coach bij leerkrachten in de klas. Om als leerkracht goed je werk te kunnen doen is het heel belangrijk dat je
© Copyright 2019 - 2023