Hoe kom ik aan tijd?

Toen i2013-11-21 11.26.23k zelf voor de groep stond (en gelukkig gebeurt dat nog steeds wel eens) merkte ik dat ik het eigenlijk jammer vond dat ik niet precies wist wat mijn leerlingen over -pakweg- 8 weken moesten kennen en kunnen. En omdat ik dat niet wist, kon ik ook niet zien of ik de doelen van verschillende vakken kon koppelen, zodat de stof voor de kinderen veel meer samenhang zou krijgen en ik tijd over kon houden om andere interessante dingen met mijn groep te kunnen behandelen. Zoals van zoveel leerkrachten kwam mijn praktische dagplanning van waaruit ik elke dag werkte, niet verder dan een week. Ik wilde dat veranderen en ben toen begonnen met het maken van een planning voor een periode van 6 tot 8 weken (dat viel mooi samen met de weken tussen de leerlingenvakanties in) Eerst alleen voor rekenen en taal, daarna voor alle vakken. Dat kostte me nogal wat tijd in het begin, maar het werd me steeds duidelijker dat het me nog veel meer ging opleveren! En niet alleen voor mij, maar zeker ook voor mijn leerlingen. Ik had veel meer overzicht. En doordat ik lessen kon combineren (dezelfde  lijnen, ongeveer gelijke doelen, of mooi aansluitend op elkaar) werd het voor mijn leerlingen alleen maar boeiender en uitdagender en bespaarde ik tijd in het altijd al te krappe rooster. Als jij wilt leren wat ik heb geleerd en ook wil ervaren hoe je makkelijker lessen kunt combineren en tijd kunt overhouden, schrijf je dan nu in voor de training  “tijd- en leerwinst“. Hier lees wat je gaat leren en wat het je gaat opbrengen. Begin je nieuwe jaar goed!

(121)

This entry was posted in Blog and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *