Imperfect

ImperfectHet lijkt wel eens of we alles perfect willen hebben. Leerlingen die zich keurig weten te gedragen, goed hun best doen en voldoende halen. Zo hebben we graag een klas vol. Maar de werkelijkheid is vaak anders. Gelukkig maar. Want niets is zo saai als perfect 🙂

Ik las onlangs een mooi artikel op hetkind.org. Over een leerkracht die is gestopt met ontkoppelen.  Daarmee geeft hij aan, dat als mensen zich gekoppeld -verbonden- voelen, ze veel meer geneigd zijn om het wenselijke te doen, dan mensen die zich ontkoppeld -niet verbonden- voelen. En toch doen we in ons onderwijs zo veel aan ontkoppelen:

We sturen iemand de klas uit als het gedrag niet door de beugel kan, we geven strafwerk, we delen onvoldoendes uit. En dat allemaal zorgt voor ontkoppeling. Het kan ook anders, zo gaf hij aan. En hij werkt er iedere dag opnieuw aan.

Gelukkig is niemand perfect en daarom helemaal perfect zichzelf. In het Engels is het een kwestie van een komma en een spatie. I´m perfect. Probeer dus altijd de goede kanten te zien en via een positieve insteek te laten merken dat het ook anders kan.  Het hele artikel lees je hier.   http://hetkind.org/2014/08/21/in-mijn-onderwijspraktijk-geen-ontkoppeling-meer/

 

This entry was posted in Blog and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *