Eindelijk is het zover! In de inspectiebezoeken nieuwe stijl worden eindelijk ook onze leerlingen betrokken. Zij mogen aangeven hoe zij hun school ervaren. Wat ze vinden van hun lessen, of ze zich prettig voelen op school en in de klas. Ik hoop zelf dat de inspecteur ook gaat vragen of kinderen mogen leren en ontdekken wat ze graag willen leren en ontdekken en of ze zelf nog goede ideeën hebben om hun school nog leuker, beter en mooier te krijgen.
In de Kader Primair nummer 9 van deze maand (vakblad voor leidinggevenden in het funderend onderwijs) staat een mooi achtergrondverhaal omtrent het inspectietoezicht nieuwe stijl. De genormeerde toetsscores blijven belangrijk in de eindoordelen. En als school kan je beoordeeld worden als zeer zwak, zwak, voldoende en goed. Maar er spelen meer onderdelen mee om tot deze oordelen en advisering te komen. Op dit moment vindt er een pilot plaats bij 150 scholen met dit “inspectietoezicht nieuwe stijl”.
De inspectie spreekt niet alleen met teamleden en directie. Ook worden gesprekken gevoerd met ouders en leerlingen. Bij de klasbezoeken wordt niet meer van te voren aangegeven welke les er bekeken gaat worden, maar de inspecteurs lopen gewoon de klassen binnen, kijken rond, maken een praatje en gaan weer. Als je op jouw school met specifieke vernieuwingen of veranderingen bezig bent, dan kijkt de inspectie graag even met je mee en betrekt deze veranderingen bij het totale plaatje.
De school beoordeelt zichzelf voorafgaand aan het inspectiebezoek. Standaard horen daarbij: opbrengsten, onderwijsaanbod, onderwijsproces, didactisch handelen, en zorg en ondersteuning. Nieuw hierbij zijn: sfeer op school, (leer)klimaat, veiligheid, communicatie en de ambities van de school. Deze zelfevaluatie levert de school -met onderliggende stukken- bij de inspectie in voorafgaand aan het bezoek.
Ja, het blijft veel werk om alle gegevens aan te leveren. Maar met betrekking tot de administratieve druk wil de inspectie nog wel een misverstand uit de wereld helpen. Ik citeer: “De administratie moet werken voor de school zelf. Als de school geen groepsplan wil, dan hoeft dat niet van ons. Natuurlijk verwachten we wel dat ze goed plannen”.
Begin het nieuwe schooljaar dus maar gewoon zonder groepsplan en zorg voor een efficiënte en effectieve dag/weekplanning. Hier lees je meer!