Leerkracht: schaap met 5 poten

schaap_met_5_poten_largeRegelmatig kom ik als coach bij leerkrachten in de klas. Om als leerkracht goed je werk te kunnen doen is het heel belangrijk dat je alle rollen als leerkracht goed kan vervullen. Je bent soms net een schaap met 5 poten! En als een of meer van die poten (tijdelijk) minder goed meelopen, dan gaat het in je groep waarschijnlijk ook niet zo lekker.

 

Als leerkracht ben je gastvrouw. Je ontvangt elke dag je leerlingen in je klas. Dit is een belangrijk moment, want het creëert een sfeer van veiligheid en van gezien worden bij je leerlingen.  Je zegt je leerlingen vriendelijk goedendag, en je staat zo opgesteld dat je kinderen in je lokaal kunt zien en de kinderen die er nog aankomen. Dit moment kan je prima gebruiken om even wat te zeggen tegen een leerling, iets te corrigeren (petje wegleggen bijvoorbeeld)en je -positieve- verwachting uit te spreken.

Iedereen is in de klas? Dan ben je nu ineens de showmaster. Je zoekt een mooie positie in je klas, je zorgt voor een stevige en open houding en kijkt de leerlingen aan. Vervolgens zeg je dat je wilt gaan starten. Ook geef je aan wat de spelregels ook al weer zijn (of laat dat door de leerlingen doen) zodat iedereen weet wat er wordt verwacht.

Als je les begint ben je didactisch en ook pedagogisch begeleider. Als showmaster heb je de regels van het spel nog eens uitgelegd, en je zorgt nu voor een veilig, duidelijk en voorspelbaar leerklimaat door deze regels ook op een positieve en persoonlijke manier te handhaven. Pas dan heb je de ruimte om didactisch aan de slag te gaan. Je geeft een korte en duidelijke instructie ( lees ook het vorige blog er nog eens op na) en zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk zintuigen van de leerlingen aanspreekt: verbaal, visueel en kinesthetisch. Stel veel open vragen (dat roept op tot nadenken) en nodig leerlingen uit zelf ook vragen te stellen.

En als laatste ben je weer de presentator in de afsluitende fase van de les. Je laat leerlingen vertellen of zien wat ze hebben geleerd, je bekijkt met hen of de lesdoelen zijn bereikt en je geeft aan hoe het geleerde van vandaag past in de doelen van de komende periode en wat er dus de volgende keer wordt geleerd. Je kunt afsluiten als showmaster met een kort automatiseringsspel, of een bewegingsactiviteit.

Je kan voor jezelf nagaan op welke van de 5 poten jij nog wat beter kunt gaan staan. Daar doe je jezelf en je leerlingen veel plezier mee!

(Met dank aan Paulien de Jong)

 

 

 

(1056)

This entry was posted in Blog and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *