Leerlingen betrekken en uitdagen: 5 tips die werken!

oppervlakteHet nieuwe schooljaar begint binnenkort. Je wilt dat je leerlingen betrokken zijn bij de lessen die je geeft, je wilt ze uitdagen en ervoor zorgen dat ze leren leuk vinden en het beste uit zichzelf halen. Elke dag les uit de voorgeschreven methode voor een bepaald vak en oefeningen in een werkschrift brengen niet altijd wat je ervan zou willen. Tijd dus om de volgende tips eens uit te proberen!

Tip 1 Weet wat je leerlingen willen

Jij hebt bepaalde doelen die je met je leerlingen wilt bereiken. Als je die doelen kunt koppelen met wat leerlingen graag willen leren ga je zeker meer opbrengsten behalen. Je kan de leerlingen die doelen (van jou en van henzelf) laten verwerken in bijvoorbeeld een poster of in een foto en/of filmpje als reminder voor de komende weken.

Tip 2 Probeer vakgebieden te koppelen

Rekenen is voor sommige leerlingen gewoon saai en niet zo boeiend. Dat kan veranderen als je onderdelen van het vak kunt koppelen aan andere leergebieden, zoals bijvoorbeeld aardrijkskunde en taal. Kijk eens bij de andere lesmethodes of je mooie onderwerpen vindt waarmee je die koppeling kunt maken. Je kan ook zelf (met collega’s) een thema ontwerpen waarin die koppelingen zichtbaar worden. Ineens gaan leerlingen samenhang zien en dat helpt weer om leerstof beter te begrijpen en te onthouden.

Tip 3 Laat regelmatig zien wat je leerlingen al hebben geleerd

Je creëert een grotere betrokkenheid bij je leerlingen als je met hen regelmatig kan terugkijken op wat ze al hebben  geleerd. Maak een soort datamuur van de geleerde stof, maak filmpjes en foto’s als kinderen aan het werk zijn, laat presentaties en tentoonstellingen een tijdje staan in de klas. Zorg dat ze nog eens kunnen zien, horen en voelen wat ze geleerd hebben en neem er bewust de tijd voor (inplannen) om dat regelmatig met je leerlingen nog eens door te nemen.

Tip 4 Laat je leerlingen actief  en vormend bezig zijn

Ik kom ze nog weleens tegen. Lessen waarin de leerkracht 20 minuten of langer alleen aan het woord is en af en toe vragen stelt aan de leerlingen. Niks is dodelijker voor de motivatie dan dat (tenzij je een heel begenadigd verteller bent natuurlijk :-)). Het is erg menselijk na 10 minuten luisteren al wat concentratie te verliezen. Je instructie is dus nooit langer dan 10 minuten, of heel erg interactief! Leerlingen moeten dingen kunnen doen, ervaren en verwerken. Liefst ook met concrete materialen en middelen. En je weet pas echt of ze iets hebben geleerd, als ze dat ook goed kunnen uitleggen en laten zien aan anderen.

Tip 5 Een efficiënte en effectieve planning is de basis

Met een efficiënte en effectieve planning bedoel ik een planning waarin je aangeeft wat leerdoelen en verwerkdoelen zijn, wat je doet om kinderen te prikkelen en uit te dagen en verder te brengen, wat je bevindingen zijn en hoe je daar een volgende les mee verder gaat. Dat is heel wat anders dan: ” rekenen: hoofdstuk 2, les 4, instructiegroepje extra uitleg” (zo lees ik het nogal eens in de planning van leerkrachten)

Uiteraard kun je bij onderwijstechnieken workshops en trainingen volgen die je hiermee verder op weg helpen. Kijk maar eens onder het kopje ” agenda”  of  klik hier . Op verzoek komen we natuurlijk ook op school je hele team begeleiden. Onder het kopje ” contact” lees je, hoe je ons kunt bereiken.

(2808)

This entry was posted in Blog, creatief and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *