Leerlingen betrekken met de Datamuur! 4 tips

datamuur 2Als je werkt met zichtbare doelen voor een specifieke periode in de klas (zie blog van vorige keer) dan is het voor leerlingen erg motiverend om te zien hoe ze stapje voor stapje vooruit gaan in het bereiken van de doelen. Dat doe je door middel van bijvoorbeeld de datamuur.

Stel: je hebt als doel dat de groep na 5 weken gemiddeld 100 tafelsommen goed maakt binnen 5 minuten. Je weet (of je gaat dat na) dat je leerlingen er nu  gemiddeld 50 goed hebben. Via bijvoorbeeld een staafdiagram kan je laten zien hoeveel sommen er nu gemiddeld goed worden gemaakt, en hoeveel dat er na 5 weken moeten zijn. Iedere week neem je een toetsje af en noteert het resultaat via de staafdiagram. Uiteraard wil je een stijgende lijn zien 🙂  Het is voor je leerlingen heel motiverend om die stijgende lijn ook  echt te zien, zeker ook voor de beelddenkers. En wees gerust: iedereen gaat vooruit, en wellicht gaan de kinderen zie het zwakste zijn, procentueel nog wel het meeste vooruit!!

Leuk is om na 5 weken -als het doel is behaald- hier weer een foto van te maken, net zoals je in het begin een foto hebt gemaakt van je doel. Met twee foto’s breng je zo opbrengstgericht werken in beeld met betrekking tot een specifiek doel. De foto’s kan je bij je groepsdossier voegen en/of naar ouders doorsturen.

Samenvattend

Beginsituatie toetsen en resultaat weergeven aan het begin via de staafdiagram.
Einddoel bepalen en weergeven aan het eind van de staafdiagram.
Leerlingen wekelijks toetsje laten maken (uiteraard krijgen ze oefentijd) en het resultaat in de diagram weergeven.
Maak foto’s voor groepsdossier en ouders.

Succes!

Kijk ook voor meer over deze manier van werken even hier.

 

(4448)

This entry was posted in Blog and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Leerlingen betrekken met de Datamuur! 4 tips

  1. ibdeterp@gmail.com says:

    Hoi Lonneke, de link in de laatste zin lijkt niet te werken… Gr. Kim

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *