Deze week was ik (weer) verdiept in “Het Maakbare Brein” van Margriet Sitskoorn. Daarin las ik dat onderzoek heeft uitgewezen dat beweging een positief effect heeft op de hersenen van mensen. Uit eigen ervaring weet ik dat goed sporten een positief effect op mijn stemming heeft. Maar beweging heeft dus ook een bevorderende werking op het leren van mensen. En lichaamsdelen die je vaker gebruikt (door te bewegen of te voelen) nemen meer hersenweefsel in beslag, die daardoor beter in hun functie worden.Na training is te zien dat het gedeelte van de hersenschors dat betrokken is bij de vaardigheid die je traint, toeneemt.
Als we dit weten, wordt het dan niet tijd dat we ons onderwijs wat anders gaan vormgeven? Minder zittend leren en meer ervaringsgericht leren? Tafels stampen op muziek, automatiseringsoefeningen door middel van spel en de zaakvakken zoveel mogelijk buiten laten ervaren. Mogelijkheden genoeg! Graag maak ik een mooie lijst van goede oefeningen! Doe je mee? Je kunt jouw goede idee delen via de reacties hieronder!
In groep 3 oefenen van het automatiseren van sommen onder de 10:
we hangen de getallen van 5 tm 10 verspreid op in de klas. De kinderen gaan in het midden staan en de leerkracht noemt een som (bijv 4+3 of 10-2). De kinderen lopen zo snel mogelijk naar het goede getal.
Dank je Clary! Zijn er nog meer van die leuke ideeën?
Sowieso tafels hinkelen op de speelplaats.
Vliegenmeppers met 4 tallen bijvoorbeeld de tweetekenklanken inoefenen.
leerkracht noemt een woord met bijvoorbeeld de /eu/ leerlingen hebben op hun tafel alle tweetekenklanken liggen. wie mept het eerst met de vliegenmepper op de eu.
Dank je wel Cora, voor je mooie toevoeging 🙂
Elk jaar heb ik wel een leerling die stiften voor het bord haalt. Een loopje toegespitst op de les geeft in het hoofd van de leerling even rust, maar ook in het leslokaal.
Koffie voor mij halen vind ik daar niet gepast voor.
Vriendelijke groet,