Omgaan met de zwakste schakel: 6 tips
Op iedere school weten we prima te benoemen wie de sterke leraren zijn en wie minder sterk zijn, als het gaat om rust en veiligheid, om planning en evaluatie, om instructie en zorg , kortom om het werk in en met de groep.
Vaak vinden we ook dat het de taak is van de leidinggevende om minder sterke leraren aan te spreken op hun tekortkomingen en te zorgen voor verandering. Ik denk dat het onderwijs aan alle leerlingen op school de verantwoordelijkheid is van alle professionals die werken op die school. Dat betekent dat je er samen voor zorgt dat de kwaliteit van het onderwijs op alle gebieden zo sterk en constant mogelijk is . Als dat betekent dat een of enkele leraren extra begeleiding nodig hebben, dan moet een heel team daarvan op de hoogte zijn en in meer of mindere mate ook betrokken zijn bij dat traject.
Hoe organiseer je het nou zo, dat je met elkaar inzet op versterking van een of meer teamleden?
Een aantal tips:
- Zorg voor een open en veilige sfeer
- In teamverband met enige regelmaat bespreken van elkaars kwaliteiten en verbeterpunten
- Mensen stimuleren en motiveren om te versterken in hun lespraktijk
- Constante kwaliteit nastreven in alle groepen.
- Een ondersteunend team vormen voor de leerkracht(en) die zich op bepaalde punten gaat(n) versterken.
- Organiseren van een doorgaande lijn van leermomenten, onder andere door middel van collegiale consultaties in de klas en gezamenlijke besprekingen hiervan gericht op succeservaringen
De opbrengst:
- Allereerst beter onderwijs voor de leerlingen van de betreffende leerkracht(en)
- Een lerend team dat ervaart dat je met hulp van elkaar en openheid meer bereikt
- Een leerkracht die met meer gereedschap en inzicht aan het werk kan
- Een team dat samen verantwoordelijkheid voelt voor goed onderwijs van constante kwaliteit aan alle leerlingen