Passend Onderwijs: Kom er maar bij!?

Passend_OnderwijsTot nu toe is passend onderwijs voor veel leerkrachten in het reguliere basisonderwijs een “ver van mijn bed” show. Besturen en directies hebben eerst met elkaar gewerkt aan de oprichting van samenwerkingsverbanden en zijn nu druk bezig met het opstellen van ondersteuningsplannen. Overigens mag elk samenwerkingsverband eigen afspraken en regels maken als het gaat om ondersteuning geven aan de scholen. Wat in het ene samenwerkingsverband dus normaal is, hoeft dat in het andere samenwerkingsverband niet zo te zijn.

Al een kind met rugzakje in de klas?

Je hebt al een of meer kinderen in de groep met een ” rugzakje” . De school krijgt nu extra geld voor ieder kind met rugzakje, afhankelijk van welke indicatie het kind heeft. Dat geld is voor begeleiding en materialen. Dat rugzakje vervalt dus per 1/8/14.  Maar toch blijft dit kind recht houden op extra zorg. Je moet dus ruim voor de zomer ouders inlichten (wettelijke afspraak) hoe je de zorg voor hun kind in het komende schooljaar gaat vormgeven. Binnen het samenwerkingsverband kan dan beroep worden gedaan op extra ondersteuning. Ieder samenwerkingsverband maakt hierover binnen de eigen gelederen afspraken.

Een leerling verwijzen naar Speciaal Onderwijs?

Kan een leerling echt niet op de reguliere school blijven, maar is speciaal onderwijs echt het beste? Dan kan bij het samenwerkingsverband een zogeheten ” toelaatbaarheidsverklaring”  worden aangevraagd. Leerlingen kunnen dus nog steeds worden verwezen naar het speciaal onderwijs.

Verstandig besluiten!

Als school en als team heb je -als het goed is- vastgelegd wat je je leerlingen wel en niet kan bieden. Kijk dus bij elke aanmelding goed of je als school toegevoegde waarde kunt bieden aan een leerling. Je hebt in principe 6 weken de tijd om onderzoek te doen, met een verlenging van nog eens 4 weken. Binnen 10 weken moet je -als school en als bestuur- ervoor zorgen dat deze leerling een passende plek krijgt aangeboden. Kijk ook naar de opvangcapaciteiten van je groep waarin de leerling zou komen en de kwaliteiten van de leerkracht(en). Hoe graag we ook willen, niet iedereen kan evenveel aan! (we moeten wel streven naar zo veel mogelijk). Elke leerling heeft recht op onderwijs in de eigen omgeving, mits passend!

 

 

 

 

(183)

This entry was posted in Blog and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *