Per september 2013 heeft Cito de normeringen voor de toetsen van rekenen, begrijpend lezen en spelling uit het LOVS aangepast.
Dit kan betekenen dat veel leerlingen na de M-toetsen op een lager niveau uitkomen.
De normering voor de eindtoets basisonderwijs wordt elk jaar door Cito al aangepast. Dat zien we verder niet, omdat de gemiddelde score landelijk altijd rond de 535 blijft. Maar leerlingen van nu moeten meer kennen en kunnen voor deze score dan pakweg 7 jaar geleden.
De normen voor de tussentoetsen zijn een aantal jaar geleden vastgesteld en tussentijds niet bijgesteld. Dit betekent dat je op basis van de tussentoetsen een bepaalde verwachting kunt hebben van een leerling, terwijl de score van de eindtoets daarmee niet in overeenstemming is. Dat gaat nu dus veranderen.
Cito heeft aangekondigd vanaf nu jaarlijks ook de tussentoetsen opnieuw te normeren, net zoals dat voor de eindtoets gebeurt.
Gevolg is wel dat het maar zo kan zijn dat Loes, die op de E-toets afgelopen juni een B voor rekenen had en zich keurig volgens haar eigen groeilijn ontwikkelt, straks op de M-toets toch een C blijkt te krijgen.
En dat jouw school die altijd goed scoorde, nu ineens gemiddeld blijkt te scoren.
Wel even iets om over na te denken!
Met dank aan Menno van Hasselt