Uit diverse onderzoeken blijkt dat onze leerlingen nog maar heel weinig buitenspelen, terwijl buitenspelen en buiten leren enorm waardevol zijn voor opgroeiende kinderen. Ook op onze scholen zijn kinderen bijna altijd binnen aan het werk. Hooguit dat ze in de pauze (als het niet regent) of tussen de middag een kwartiertje of half uurtje buiten op het plein kunnen spelen. Lestijd actief inzetten in de buitenlucht, dat gebeurt lang niet overal.
Ik ken scholen waarbij men in het lesprogramma heel bewust kiest voor voor “buiten-leren”. Zij vullen dat verschillend in, afhankelijk ook van de omgeving van de school. Schooltuinen, dieren, leren buiten op het plein, leren in de woonomgeving, leren in het bos of veld of strand. Niet als een los project, maar gewoon passend in het lesaanbod van de school. In Schotland heeft men een aantal jaren geleden al een voorstel gedaan om outdoor learning een vast onderdeel van het curriculum te maken. voor de liefhebbers: http://www.educationscotland.gov.uk/images/cfeoutdoorlearningfinal_tcm4-596061.pdf
Als je niet gewend bent om je lestijd ook op structurele basis buiten in te vullen, dan kan een eerste stap zijn om te beginnen op het schoolplein. Een aantal tips:
- Op het plein kan je heel goed werken aan bijvoorbeeld samenwerking en sociale omgang via actief spel
- Automatiseringsoefeningen met behulp van bal- en tikspellen
- Spellingoefeningen met behulp van stoepkrijt en estafetteteams
- Schrijfoefeningen en ruimtelijke activiteiten in de zandbak
- Kijk en luisterspellen
- Drama, zang en muziek
- Wereldorientatieopdrachten
Met je klas regelmatig naar buiten gaan om daar doelgericht je lestijd in te zetten doet ook recht aan de bewegingsbehoefte van veel leerlingen en is uitdagend voor kinderen. Het zorg ook voor een meer complete vorming doordat binnenwerken in schriftjes en met computer/tablet goed wordt afgewisseld door actief en fysiek leren.
Zelf ervaren? Kijk voor de actieve trainingsdagen (uiteraard in de buitenlucht) onder het kopje agenda hier op de site!