Balans
Als je leerkrachten vraagt wat zij nu eigenlijk het belangrijkste vinden voor hun leerlingen, dan is het antwoord meestal: “dat het lekker in z’n vel zit, gelukkig is en zich veilig voelt.” En dat is logisch. Want als het bovenstaande aan de orde is, dan spreken we over een kind dat in balans is. En een kind dat in balans is komt beter tot ontwikkeling.
Diagnose
Kinderen met disbalans ervaren vaker leer- en concentratiemoeilijkheden. Disbalans ontstaat als er onvoldoende stimulans is in de samenwerking tussen hersenen, ogen, oren en bewegingsapparaat. In ons onderwijs ligt al jaren de nadruk eenzijdig op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Baby’s krijgen al een tablet in de knuistjes, op peuterspeelzalen moeten kinderen al een half uur of langer in het kringetje zitten vanwege de taalprogramma’s en op de basisschool is “leren leren” het toverwoord, zo lijkt het. Hoe verrassend is het daarom dat we steeds minder weten over de totale ontwikkeling van een kind en er ook steeds minder naar handelen. Hoe verrassend is het dat steeds meer kinderen een diagnose “dyslectisch” of “adhd” krijgen. Is er wel echt sprake van een stoornis, of gebrek aan lateralisatie en integratie?
Vergeten kennis
De wijsheid en kennis van veel oud-klossers wordt in de kleutergroepen zichtbaar gemist. En ook de leerkrachten in groep 3 zijn zo druk met de methode veilig leren lezen dat ze helemaal niet meer de tijd kunnen nemen om te werken aan wat er aan lezen vooraf gaat: lateralisatie, het bewust stimuleren van samenwerking van beide hersenhelften, waardoor kinderen in balans komen, hun ogen goed kunnen samenwerken en hun hersenen op de juiste wijze de (fijne) motoriek kunnen aansturen. Hoe doe je dat?
Aanrader
Als je dan als leerkracht zelf op zoek gaat om je kennis en handelingsvaardigheid op dit gebied te vergroten, dan zie je soms door de bomen het bos niet meer. Dat gold tenminste wel voor mij. Daarom was ik heel blij met een tweedaagse training van Lenny Zuijderduijn. Heel overzichtelijk leert ze leerkrachten te kijken, te interpreteren en te handelen. Je blik op het gedrag van kinderen verandert voorgoed en je leert hoe je die disbalans met eenvoudige stappen kan omzetten naar balans. De cursus combineert de vergeten wijsheid van vroegere kleuterleidsters met de nieuwste inzichten. Een aanrader. De komende periode zal ik er zeker nog regelmatig op terugkomen in blogs!
Voor meer informatie kan je terecht bij Lenny op: info@kinderpraktijkdeanderekant en op http://www.leerproblemendebaas.nl/lerenmetjelijf.html