Waarom succes niet afhangt van cognitieve vaardigheden

bikybiky_ondSchool is weer begonnen. Iedere leerkracht is weer hard aan het werk om kinderen te leren rekenen, lezen en spellen. En hopelijk ook ruimtelijk werken, tekenen, muziek, zingen, toneel/drama en bewegen door middel van dans, spel en sport. De nadruk ligt echter nog steeds op de scores van de cognitieve vakken. Terwijl -zo blijkt uit onderzoek- de cognitieve capaciteiten en de resultaten op school van een kind niet zoveel zeggen over de mate van succes in zijn of haar latere leven. Juist persoonlijkheid is de belangrijkste factor. En eigenlijk is dat niks nieuws. We kennen genoeg verhalen van mensen die hun school niet hebben afgemaakt en toch heel succesvol zijn geworden.

21e Eeuwse vaardigheden
Nu we dit weten is het eigenlijk heel vreemd dat we ons wel richten op de 21e eeuwse vaardigheden (iedere school heeft dit wel ergens in een schoolplan staan) zonder aandacht te hebben voor de persoonlijkheidsfactoren die nodig zijn om deze vaardigheden te bemachtigen en dus succesvol de toekomst in te kunnen gaan.

Immers: kritisch en creatief denken lukt alleen maar als je nieuwsgierigheid wordt geprikkeld. Samenwerken en communiceren gaat beter als je leert hoe je sociaal en emphatisch met elkaar omgaat, en zelfregulering heeft alles te maken discipline. Discipline is leren om de baas over jezelf te worden. Zodat je doorzettingsvermogen ontwikkelt voor de momenten dat dit nodig is, zodat je je mond durft open te doen op momenten dat andere zwijgen, zodat je buiten de lijntjes durft te kleuren en dat anderen daar een mening over mogen hebben zonder dat dat jou negatief beïnvloedt.

Big 5
De belangrijkste persoonlijkheidskenmerken die bijdragen aan een succesvol leven zijn:

  • openheid
  • zorgvuldigheid
  • extraversie
  • meegaandheid
  • emotionele stabiliteit

Openheid is de mate waarin je openstaat voor nieuwe ervaringen (op welk gebied dan ook). Een goede indicator bij kinderen is de mate van hun nieuwsgierigheid.

Zorgvuldigheid is de mate waarin je georganiseerd bent, verantwoordelijkheid neemt en inzet toont. Bij kinderen uit zich dat in de mate van wilskracht en ambitie.

Extraversie is de mate waarin je je laat inspireren en wilt leren door/van mensen en dingen buiten jezelf. Bij kinderen noemen we dit sociaal gedrag. En hoe meer dat gedrag wordt gecombineerd met een zekere assertiviteit en energie hoe hoger die mate van extraversie.

Meegaandheid is de mate waarin je coöperatief en onbaatzuchtig kunt handelen. Bij kinderen uit zich dat in een mate van aangepastheid met betrekking tot integer en zorgzaam zijn en betrouwbaar zijn.

Emotionele stabiliteit is de mate waarin je consistent en voorspelbaar kunt zijn in diverse situaties. Bij kinderen zie je dat terug in een bepaalde mate van gevoeligheid waarmee ze op een positieve manier kunnen omgaan.

Verplichting
Iedereen die met jonge mensen werkt is m.i. verplicht de ontwikkeling van persoonlijkheidskenmerken voorop te hebben staan. Laat kinderen nieuwsgierig en wilskrachtig zijn. Kijk hoeveel doorzettingsvermogen ze hebben als ze iets perse willen leren (lopen, fietsen, bouwen). Laat hen leren door te doen, door bewegen, door bezig te zijn, door sociale interactie. Leer kinderen de baas te worden over zichzelf, zodat ze zichzelf kunnen motiveren en aansturen.

Anders
Moeten we op school dan het helemaal anders gaan doen? Ja en nee. Kinderen moeten nog steeds leren lezen, schrijven, spellen en rekenen. Samen met nog heel veel andere zaken. Maar laten we hen dat leren op een manier die hun nieuwsgierigheid prikkelt, waarbij ze zich eigen doelen kunnen stellen en die een beroep doet op hun drang tot bewegen en sociale interactie. Wat mij betreft moet de wijze waarop we kinderen helpen hun eigen sterke kanten te ontdekken en de wijze waarop we in ons lesgeven tegemoetkomen aan de behoeftes van onze leerlingen, het belangrijkste zijn. Dat is de weg naar hun eigen geluk en succes.  We zijn er niet voor de inspectie. We zijn er niet voor de cijfers. We zijn er voor de kinderen en hun basis voor een leven waarin ze tevreden en trots kunnen zijn met en op zichzelf.

 

bron: CPB http://www.cpb.nl/publicatie/investeringen-in-persoonlijke-ontwikkeling-verbeteren-sociaaleconomische-uitkomsten

 

(2005)

This entry was posted in Blog and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Waarom succes niet afhangt van cognitieve vaardigheden

  1. Nina says:

    Mooi artikel! Fijn om weer eens de nadruk op iets anders dan cijfers te leggen. Alleen ben ik het niet eens met het 3e punt, nl. extraversie. Of je extravert of introvert bent zegt niets over de kwaliteit van je sociale contacten. Introverten hebben aan minder contacten genoeg, maar deze kunnen dieper en empatischer dan wanneer je als extravert behoefte hebt aan veel contacten die soms oppervlakkiger van aard kunnen zijn. Het omgekeerde is echter ook waar. Ik denk dat ieder mens kennissen (oppervlakkiger) en vrienden (dieper) heeft en dat beide soorten contacten nodig zijn en je compleet maken. Ik vind echter niet dat je dit aan het etiket ‘introvert’ of ‘extravert’ kunt koppelen. De begrippen introvert en extravert worden al te lang onjuist gebruikt, waarbij introvert helaas de negatieve lading heeft gekregen. We hebben beide nodig en aan ons als opvoeders de kunst om ze te leren elkaar te begrijpen en op waarde te schatten!

    • Lonneke says:

      Hallo Nina,
      Ik denk dat de “big 5” onderzoekers geen negatieve of positieve lading geven aan introvert of extravert. In het artikel staat: “Extraversie is de mate waarin je je laat inspireren en wilt leren door/van mensen en dingen buiten jezelf. Bij kinderen noemen we dit sociaal gedrag. En hoe meer dat gedrag wordt gecombineerd met een zekere assertiviteit en energie hoe hoger die mate van extraversie.” Het gaat er dus om in welke mate je wil leren/laat inspireren van en door anderen. Extraversie staat hier niet voor veel of weinig sociale contacten.
      En ja, voor alles geldt dat een zekere mate van balans nodig is om het beste uit jezelf (en misschien ook uit anderen) te kunnen halen. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *