5 stappen voor het beste onderwijs

datamuur 2

Een week of wat geleden was ik mijn presentaties aan het voorbereiden die ik geef in de Week van de Intern Begeleider 2014.(meer dan 1200 deelnemers verdeeld over 4 locaties en data).  Ik trof een oude foto aan van 40 jaar geleden. ik zat toen in klas 1 (tegenwoordig groep 3) met in totaal 41 leerlingen. En ondanks die grote groep en dankzij een goede juf hebben we indertijd allemaal leren lezen, schrijven en rekenen.

Om het beste onderwijs te geven heb je eigenlijk maar 5 basisstappen nodig. En de eerste twee zijn het belangrijkst, anders kan je de andere stappen niet zetten.

Stap 1) heel veel liefde voor kinderen. Onze juf had nooit les kunnen geven aan 41 van die schatjes zonder heel veel van ons te houden. Dat betekent ook, dat je flexibel moet zijn en moet doen waar de situatie om vraagt en niet moet vasthouden en wat een methode voorschrijft.

Stap 2) Je leerlingen goed in beeld hebben. Maak per leerling een uitgebreid overzicht waarin belangrijke kenmerken staan, waarin staat wat het kind nodig heeft, of en wanneer je extra aandacht en tijd aan de leerling geeft, wat de laatste observaties en toetsscores zijn enzovoorts. Als je dit basisdocument 2 x per jaar aanpast en opslaat heb je alle informatie in doorgaande lijn bij elkaar. Het is tevens je overdrachtsformulier en je praatformulier.

Stap 3) Kijk en onderzoek goed welke leer- en ontwikkeldoelen je de komende periode aan de orde laat komen. dat kan volgens de methode zijn, het kan ook zijn dat jouw groep vraagt om andere keuzes.

Stap 4) Noteer je doelen op een groot vel en op zo’n manier dat je leerlingen het ook begrijpen. Ze vinden het heerlijk te weten wat ze gaan leren en ze maken er met elkaar een sport van om als groep zo hoog mogelijk te kunnen scoren, en daar wordt iedereen beter van!!!

Stap 5) Ontwerp bij je doelen een datamuur die je wekelijks bijhoudt. Zo zien je leerlingen hoe ze als groep vooruitgaan en dat motiveert hen om de doelen nog hoger op te voeren.

Op deze manier leren leerlingen dat ze zelf invloed hebben op hun ontwikkeling, ze gaan elkaar helpen om met elkaar zo hoog mogelijk te scoren en de leerwinst gaat met sprongen omhoog!

 

 

(313)

This entry was posted in Blog and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *