Eerst doen, dan denken (of was het nou andersom)

dobbelsteenIk hoor je denken, “het is toch eerst denken en dan doen”? Dat is wat we vaak te horen krijgen en vaak ook zelf zeggen tegen anderen.  En toch is dat raar. Want inmiddels weten we dat leren en inzicht krijgen pas gebeurt als het handelen eraan vooraf is gegaan.  Je weet pas echt dat je die bal niet tegen het raam moet schoppen als dat raam gesneuveld is. En je leert de grens van een ander pas kennen als je er eens lekker overheen gaat ( en je reactie van de ander krijgt). Als ik vroeger eens een klusje moest doen voor mijn moeder en ik haar vroeg waarom het op die manier moest, was haar standaard antwoord: “eerst gewoon zo doen, dan zal ik later je vraag beantwoorden”. Maar als ik het dan eenmaal gedaan had wist ik inmiddels al waarom. Inzicht komt voort uit handelen. Daarom kunnen we ook pas evalueren nadat we iets hebben gedaan. Vaak hoor ik leraren in de klas aan hun leerlingen vragen: “hoe vond je het gaan vandaag” en dan zegt een leerling “goed” of “niet zo goed”. Een enkele keer vraagt de leerkracht dan nog even door: “wat precies ging goed of niet zo goed” en dan stopt het. Vind je het moeilijk om op een zinvolle manier met je leerlingen te evalueren, dan is er nu een mooi hulpmiddel! Het is een flinke (7x7x7 cm) houten dobbelsteen, die zes verschillende (evaluatie)vragen heeft. Laat een leerling gooien en de vraag beantwoorden die boven komt. Je zult zien dat je hele andere antwoorden krijgt dan “goed, of niet zo goed”. De vragen die de dobbelsteen aangeeft zijn:

  • wat ik niet had verwacht vandaag is….
  • ik heb vandaag geleerd (om)….
  • het liefste/leukste wat iemand deed vandaag vond ik….
  • ik heb iemand geholpen met…
  • wat ik morgen voor nieuws wil leren/meemaken…
  • vandaag ben ik dankbaar voor…

En uiteraard is deze dobbelsteen niet alleen voor je leerlingen. Hij is ook goed te gebruiken door jou en je collega’s om je eigen dag te evalueren of om met elkaar in gesprek te gaan na afloop van de lesdag en voorafgaand aan een vergadering of studiedag (of erna uiteraard)

Voordelen van de dobbelsteen zijn:

  • stevig (hout)
  • duidelijke tekst
  • zinvolle vragen
  • voor meer doelgroepen inzetbaar

Nadelen van de dobbelsteen zijn:

  • hard materiaal (kinderen dus instrueren hoe te gooien)
  • De letters zijn er op geplakt, niet ingebrand
  • Niet gevernist

De dobbelsteen is gemaakt door Yoga-Mudra en is te bestellen op www.yoga-mudra.

Ter afsluiting: Laat je leerlingen vooral veel doen! Handelen gaat vooraf aan inzicht. En aan het eind van de dag moeten je leerlingen moe zijn. Jij een stuk minder 🙂

 

(1418)

This entry was posted in Blog and tagged . Bookmark the permalink.

6 Responses to Eerst doen, dan denken (of was het nou andersom)

  1. Caroline says:

    Super leuk id. Goed bezig.

  2. Lilian van de Water says:

    Ik gebruik ‘m inmiddels ook. Vaak op het einde van een dag. De kinderen vinden het super leuk! Ze zijn heel stil en benieuwd naar iemand zijn antwoord. Het maakt ze bewust van hun ‘zijn’ . Ik vind het écht een aanwinst voor mijn groep!

  3. Nico Endeman says:

    Hoi Lonneke,

    Leuk geschreven en ook ontzettend leuke tool die dobbelsteen.
    Ik vraag me af of jij toevallig literatuur kent die gaat over ‘eerst doen dan denken’?
    Groetjes Nico

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *